Leusden,
01
mei
2017
|
15:19
Europe/Amsterdam

ŠKODA bouwt miljoenste SUPERB

  • Miljoenste SUPERB loopt van de band in ŠKODA-fabriek in Kvasiny
  • Productie derde generatie nu al op 250.000 exemplaren
  • Geschiedenis van de SUPERB gaat terug tot de jaren dertig

ŠKODA heeft de miljoenste SUPERB geproduceerd. Het exemplaar, een hatchback in luxe Laurin & Klement-uitvoering, rolde van de assemblagelijn in ŠKODA’s Tsjechische Kvasiny-fabriek. Van de derde generatie SUPERB, die sinds maart 2015 op de markt is, zijn in twee jaar tijd 250.000 stuks gebouwd.

De derde generatie SUPERB luidde in 2015 een nieuw tijdperk in voor ŠKODA, met zijn scherpe lijnen, uitmuntende comfort, moderne veiligheidssystemen en krachtige, zuinige motoren. Daarbij biedt de SUPERB de meeste binnenruimte in zijn segment en natuurlijk vele ‘Simply Clever’-details. Hij werd beloond met onder meer de Red Dot Award voor uitstekend design en diverse Europese Auto van het Jaar-titels.

Succes
De productiecijfers spreken wat dat betreft boekdelen over het succes van de SUPERB. Van de eerste generatie (die in 2001 werd gelanceerd) zijn 136.100 exemplaren geproduceerd, waarna de tweede generatie (die liep van 2008 tot 2015) daar met 618.500 stuks ruimschoots overheen ging. De huidige SUPERB wordt sinds maart 2015 verkocht, maar is nu al hard op weg om het record van zijn voorganger te breken. In slechts twee jaar bouwde ŠKODA reeds 250.000 derde generatie SUPERB’s.

Kwaliteit
ŠKODA’s topmodel staat sinds zijn introductie in 2001 bekend om zijn Tsjechische kwaliteit. Echter, al in 1934 bouwde ŠKODA de 640 SUPERB. De naam komt van het Latijnse woord ‘superbus’, wat ‘voornaam’, ‘uitstekend’ of ‘magnifiek’ betekent. Het zeldzame model – er zijn niet meer dan tweehonderd 640 SUPERB’s gebouwd – werd aangedreven door een 2,5 liter zescilinder met 55 pk en had geavanceerde onafhankelijke ophanging voor en achter in plaats van starre assen.

Eerste generatie
In 2001 zette de nieuwe ŠKODA SUPERB gelijk nieuwe standaarden in de middenklasse, want er was geen concurrent die zoveel binnenruimte bood. Bovendien scoorde de SUPERB punten bij kopers met zijn aantrekkelijke ontwerp, zijn moderne technologie en zijn standaard ABS, ESC en zes airbags.

Tweede generatie

De tweede generatie van de hedendaagse ŠKODA SUPERB debuteerde op de Autosalon van Genève in 2008. Het indrukwekkende nieuwe model had nog meer interieurruimte, een elegant voorkomen, bouwkwaliteit van de bovenste plank en was voor de eerste keer leverbaar met vierwielaandrijving. De nog praktischere SUPERB COMBI verscheen in 2009.

Derde generatie
SUPERB nummer drie (2015) is de eerste ŠKODA met uitgebreide connectiviteitsmogelijkheden. Uiteraard heeft hij weer de meeste binnenruimte in zijn klasse en staat bij garant voor nog meer veiligheid en comfort. Voor de aandrijving van de nieuwste ŠKODA SUPERB zorgen zuinige en krachtige EU-6-motoren, die tot wel 30 procent minder brandstof verbruiken.