Leusden,
01
juni
2017
|
12:25
Europe/Amsterdam

ŠKODA KODIAQ haalt maximale score van vijf sterren in Euro NCAP-botsproeven

De ŠKODA KODIAQ heeft van de European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) de maximale veiligheidsscore van vijf sterren gekregen. Na de OCTAVIA, FABIA, RAPID, CITIGO, YETI en SUPERB is de KODIAQ het zevende ŠKODA-model dat de hoogste veiligheidsbeoordeling krijgt.

Euro NCAP heeft de ŠKODA KODIAQ een uitstekende score van 92 procent gegeven voor de inzittendenveiligheid van volwassenen. De Tsjechische SUV kreeg de maximale punten voor de veiligheid van bestuurder en passagiers bij een zijimpact en kreeg ook waardering voor de bescherming van de kwetsbare wervelkolom van inzittenden bij een klap van achteren. Daarbij was Euro NCAP zeer te spreken over de goede werking van het standaard Emergency Brake System, dat niet alleen bij lagere snelheden werkt, maar ook aanrijdingen op de snelweg kan voorkomen. De KODIAQ haalde bovendien een topscore voor de bescherming van voetgangers bij een aanrijding.

Negen airbags
De ŠKODA KODIAQ is uitgerust met maximaal negen airbags. Er zijn airbags voor de bestuurder en voorpassagier, zijairbags voor en achter, gordijnairbags en een knieairbag voor de bestuurder. Verder heeft de KODIAQ natuurlijk veiligheidsgordels met gordelspanners en is er een ISOFIX-systeem waarmee kinderstoeltjes op de achterbank kunnen worden vastgemaakt. Aanvullend heeft de ŠKODA een toepassing die in het geval van een harde remactie of een aanrijding automatisch de alarmlichten activeert en bij een botsing ook de portieren ontgrendelt en de brandstoftoevoer onderbreekt. Als de auto ‘ziet’ dat een aanrijding onvermijdelijk is, sluit Crew Protect Assist de ramen en het open dak en spant het systeem de gordels. Na de aanrijding remt Multi-Collision Brake de KODIAQ af om ervoor te zorgen dat hij gecontroleerd tot stilstand komt.

Veiligheidssystemen 
De KODIAQ is niet alleen toegerust met camera’s, maar ook met radar en andere sensoren. Het Front Assist-systeem heeft bijvoorbeeld City Emergency Brake en Pedestrian Monitor om aanrijdingen met voetganger te helpen voorkomen. De vier Area-View camera’s laten zien wat er om de SUV heen gebeurt en Manoeuvre Assist en Rear Traffic Alert ondersteunen de persoon aan het stuur als het zicht slecht is en waarschuwen voor verborgen gevaren.

Het lijstje met veiligheidssystemen gaat echter verder. De ŠKODA KODIAQ heeft ook Adaptive Cruise Control, Lane Assist, Blind Spot Detect, Emergency Assist, Traffic Jam Assist en Traffic Sign Recognition. Driver Alert houdt het gedrag van de bestuurder in de gaten en waarschuwt hem of haar als het tekenen van vermoeidheid ziet.

Euro NCAP
Euro NCAP heeft zijn hoofdkantoor in Brussel en is een samenwerkingsverband van Europese ministeries van verkeer, automobielclubs en verzekeringsfederaties. De organisatie onderwerpt nieuwe auto’s aan botsproeven en geeft ze daarna een veiligheidsscore, deels op basis van de actieve veiligheidssystemen die ze aan boord hebben. Euro NCAP werd in 1997 opgericht.