Leusden,
22
maart
2017
|
15:44
Europe/Amsterdam

ŠKODA boekt financiële en verkooprecords in 2016

  • Nieuw hoogtepunt in wereldwijde verkopen: 1.126.500 verkochte auto’s (+ 6,7%)
  • Recordomzet voor ŠKODA: 13,7 miljard euro (+ 9,8%)
  • Bedrijfsresultaat met 30,8% gestegen tot 1,197 miljard euro
  • Elektrificatie: eerste elektrische ŠKODA in 2020
  • Top tien-positie voor ŠKODA in Nederland

ŠKODA heeft in 2016 nieuwe records geboekt op het gebied van verkoop- en financiële resultaten. Vergeleken met het jaar ervoor namen de verkopen in 2016 toe met 6,7 procent tot 1.126.500 auto’s. In hetzelfde jaar steeg de omzet met 9,8 procent tot 13,7 miljard euro, eveneens een nieuw record voor ŠKODA. Op basis van de Strategy 2025 en de daarbij behorende modellen heeft ŠKODA een koers uitgezet om verdere groei in de toekomst te bewerkstelligen.

“De resultaten van het fiscale jaar 2016 hebben onze verwachtingen overtroffen. Het realiseren van drie recordjaren op rij geeft blijk van het succes van onze strategie op weg naar duurzame groei,” aldus ŠKODA CEO Bernhard Maier. “De groei in winstgevendheid is primair gebaseerd op vier onderdelen: de toename in verkopen, het benutten van de capaciteit van onze fabrieken, een verbeterde modelmix en geoptimaliseerde productiekosten. Met behulp van onze Strategy 2025 stimuleren we de groei van ons merk de komende jaren op consistente wijze. In lijn daarmee gaan we ons modelprogramma vernieuwen en verder uitbreiden, en verleggen we onze aandacht naar nieuwe markten, segmenten en digitale activiteiten en diensten. Ook focussen we ons op de elektrificatie van onze modellen. In 2020 introduceren we de eerste puur elektrische ŠKODA. Een eerste indruk van hoe ŠKODA’s elektrische toekomst er uit zou kunnen zien geven we tijdens de autoshow van Shanghai.”

Van autofabrikant naar aanbieder van mobiele diensten
Digitalisering, connectiviteit en nieuwe mobiele diensten zijn enkele van de pijlers onder Strategy 2025. Het doel van het Tsjechische merk is om compleet nieuwe mobiliteitsdiensten voor ŠKODA-klanten te ontwikkelen. “De auto blijft ons basisproduct, maar dat product breiden we uit met services die dagelijks autorijden gemakkelijker, veiliger, comfortabeler en efficiënter maken. ŠKODA verandert daarmee van uitsluitend een autofabrikant naar een aanbieder van mobiele diensten. Eén onderdeel van deze toekomstgerichte strategie is het nieuwe ŠKODA AUTO DigiLab in Praag, waarmee we onze innovatiekracht en expertise op het gebied van digitale ontwikkelingen verder versterken,” licht Maier toe.

ŠKODA plust in omzet en resultaat
ŠKODA realiseerde in 2016 nieuwe records op het gebied van omzet en bedrijfsresultaat. De omzet ten opzichte van het vorige recordjaar 2015 steeg met 9,8 procent tot 13,7 miljard euro. Het bedrijfsresultaat nam met 30,8 procent toe tot 1,197 miljard euro. De winst vóór belasting steeg met 38,7 procent tot 1,173 miljard euro. Na belastingen bedroeg de nettowinst 951 miljoen euro, een plus van ruim eenderde vergeleken met het jaar ervoor. In 2016 investeerde ŠKODA 548 miljoen euro (2015: 591 miljoen euro).

Ook in de afzet van nieuwe auto’s realiseerde ŠKODA in 2016 een nieuw record met 1.126.500 nieuwe auto’s wereldwijd, een toename van 6,7 procent ofwel 71.000 ŠKODA’s. Verkooprecords boekte ŠKODA onder meer in landen als China (317.100), Duitsland (165.200), Groot-Brittannië (80.300) en Polen (56.200). In Turkije (28.900), Frankrijk (23.000) en Israël (20.400) namen in 2016 meer klanten dan ooit tevoren een nieuwe ŠKODA in ontvangst.

ŠKODA: gevestigd merk in Nederland
Ook in Nederland blikt ŠKODA terug op een succesvol jaar 2016. Het merk sloot het jaar af met een plek in de top tien van bestverkochte merken. In een tegenvallende Nederlandse markt slaagde ŠKODA er in zijn marktaandeel met zo’n 20 procent te vergroten, van 3,29 naar 3,99 procent. ŠKODA dankte die positieve resultaten vooral aan het aanhoudende succes van modellen als de OCTAVIA, SUPERB en FABIA. Bovendien deed de OCTAVIA COMBI het ook in de zakelijke markt uitstekend met een vijfde plaats in de lijst van meest succesvolle leaseauto’s van 2016. Met de zojuist vernieuwde OCTAVIA-serie en de recent gelanceerde, robuuste KODIAQ SUV verwacht ŠKODA zijn positie dit jaar verder te versterken.