Leusden,
11
mei
2016
|
10:59
Europe/Amsterdam

Stadje Kodiak in Alaska heet voor één dag Kodiaq

Het stadje Kodiak, gelegen op het gelijknamige eiland in Alaska, heeft zijn naam gewijzigd ter ere van de nieuwe SUV van ŠKODA. Afgelopen vrijdag veranderde de plaatsnaam in Kodiaq met een ‘q’. Als onderdeel van de wereldwijde marketingcampagne verdiepte de Tsjechische autofabrikant zich in de herkomst van de naam en documenteerde het verband tussen de nieuwe ŠKODA Kodiaq, het eiland bij de zuidkust van Alaska en de beren die er leven.

Een grote en krachtige SUV met een beschermend karakter, een sterk familiegevoel en een hoge mate van outdoor-expertise; hoe zou het nieuwe model van ŠKODA, dat in de tweede helft van dit jaar zijn debuut maakt, moeten heten? Er werd volop gespeculeerd, maar nu is het officieel. De nieuwe SUV uit Tsjechië krijgt een naam die zo sterk is als een beer: Kodiaq. In de taal van de oorspronkelijke bewoners is dit niet alleen de naam van hun eiland in Alaska, maar ook van ‘s werelds grootste bruine beer.

De populatie Kodiak-beren, waarvan er ongeveer 3.500 zijn, leeft op het Kodiak-eiland bij de zuidkust van Alaska. Vanaf Europa is het zo’n tien uur vliegen naar de grootste stad van de Amerikaanse staat, Anchorage, en dan is het nog 650 kilometer reizen naar het eiland in de Golf van Alaska. Kodiak is ongeveer even groot als Corsica en het natuurreservaat van Kodiak, dat het leefgebied is van de beren, bestrijkt bijna het hele eiland. Het eiland is een paradijs van verbluffende schoonheid: ruige bergen, smalle fjorden, verborgen meren en enorme bossen geven het landschap vorm. Het is het ideale terrein voor een SUV als de nieuwe ŠKODA Kodiaq, die hier zijn kwaliteiten, kracht en geschiktheid voor dagelijks gebruik onder de zwaarste omstandigheden kan bewijzen.

ŠKODA heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar het leven op Kodiak en de taal van de oorspronkelijke bewoners, de Alutiiq. Zij noemen de Kodiak-beer Taq uka ’aq, waarbij de letter ‘q’ aan het eind kenmerkend is voor dierennamen. ŠKODA heeft die letter overgenomen voor de naam van de nieuwe SUV, waarmee het respect toont voor de taal van de Alutiiq. Tegelijkertijd zorgt de ‘q’ voor een unieke en onderscheidende naam.

ŠKODA’s marketingcampagne kreeg de steun van de autoriteiten van het eiland. Ter gelegenheid van de PR-lancering van de ŠKODA Kodiaq gaven ze vriendelijk toestemming voor een bijzonder evenement. Afgelopen vrijdag plakten inwoners de plaatsnaam over op verkeersborden, politieauto’s, brandweerwagens, vissersboten en reclameborden. Zelfs op de officiële homepage van de stad veranderde de ‘k’ in een ‘q’ vanwege deze speciale naamdag. Een filmcrew van ŠKODA legde de naamsverandering vast en bracht de humor en het enthousiasme van de deelnemers in beeld, van de burgemeester en de sheriff tot de houthakker.