Leusden,
05
februari
2016
|
10:50
Europe/Amsterdam

ŠKODA zet in op grootste segment met nieuwe SUV

Voor het eerst in de geschiedenis van de Europese autoverkopen staan SUV’s op de eerste plek. ŠKODA maakt zich klaar voor uitbreiding in het snelst groeiende segment. Volgende maand toont ŠKODA de VisionS, een voorproefje van een toekomstige SUV.

Nieuwe kansen

Nu het complete modellengamma van personenwagens de afgelopen jaren vernieuwd en uitgebreid is, richt ŠKODA de blik letterlijk naar boven. In 2015 bleek dat SUV’s in Europa goed waren voor maar liefst 22,5% van de totale Europese autoverkopen. Daarmee is het niet alleen het snelst groeiende, maar ook het grootste segment. Voor ŠKODA betekent dit nieuwe mogelijkheden.

Zevenzitter
De eerste uitbreiding van het gamma, de VisionS (S voor SUV) designstudie, valt precies tussen de categorieën van Mid-Size en Large SUV in. Het segment van de Mid-Size SUV groeide met 42% en van de grote SUV’s met 27%, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau JATO. De VisionS is 4,70 meter lang, 1,91 meter breed en 1,68 meter hoog. Daarmee is de toekomstige SUV een flinke maat groter dan de huidige Yeti, maar ook groter dan veel concurrenten. Natuurlijk heeft ŠKODA veel rekening gehouden met hoe praktisch de auto is en hoeveel binnenruimte hij biedt. De VisionS heeft daarom niet vijf, maar zeven zitplaatsen.

Genève
ŠKODA trekt op de Autosalon van Genève het doek van de VisionS. Van 3 tot en met 13 maart is de designstudie voor een toekomstige SUV daar live te bekijken.