Leusden,
20
februari
2017
|
17:13
Europe/Amsterdam

ŠKODA viert bouw 13 miljoenste motor en productiestart nieuwe 1.0 TSI

  • Geavanceerde driecilinder verenigt compact ontwerp met voorbeeldige souplesse
  • 118 jaar motorenontwikkeling en –productie bij ŠKODA in Mladá Boleslav
  • ŠKODA produceert al sinds 1997 motoren voor Volkswagen Group

ŠKODA heeft zijn 13 miljoenste motor geproduceerd. Tegelijkertijd is in de motorenfabriek in Mladá Boleslav de productie van de 1.0 TSI benzinemotor gestart. De driecilinder turbomotor maakt deel uit van de EA 211 motorenfamilie die ŠKODA produceert in vier cilinderinhoudvarianten. Het aluminium motorblok met vierkleppentechnologie wordt gekenmerkt door zijn compacte afmetingen en voorbeeldige souplesse. De motorenproductie bij ŠKODA’s hoofdkantoor ving aan in 1899, toen Václav Klement en Václav Laurin, de oprichters van het merk, hun allereerste motorfiets bouwden.

De eerste krachtbron die de workshop van Laurin & Klement in Mladá Boleslav verliet, was een 1,25 pk eencilinder voor een motorfiets van de in 1895 opgerichte onderneming. Daarvoor produceerden Laurin en Klement fietsen onder de naam ‘Slavia’. In 1905 volgde de eerste auto, de Voiturette A, voorzien van een watergekoelde 1.005cc motor met 7 pk. In 1997, zes jaar na de herlancering van het merk onder de vlag van de Volkswagen Group, ging ŠKODA voor het eerst ook motoren uit Mladá Boleslav leveren aan de zustermerken van de Group.

De bouw van de EA 211 modelserie startte in 2012. Deze motorenfamilie heeft als gemeenschappelijke eigenschappen een aluminium cilinderblok en dubbele bovenliggende nokkenassen, die vier kleppen per cilinder aansturen. Het uitlaatspruitstuk is geïntegreerd in de cilinderkop. De nieuwe 1.0 TSI vormt een verdere uitbreiding van die familie. De moderne driecilinder heeft gesmede drijfstangen die qua gewicht zijn geoptimaliseerd, evenals aluminium zuigers. De motor heeft geen balansas nodig vanwege zijn uitzonderlijk soepele loop. Vergeleken met relatief krachtigere viercilindermotoren is de 1.0 TSI compacter, lichter en genereert hij minder frictie, waardoor hij efficiënter werkt.

Uitbreiding
Gedurende de afgelopen jaren heeft ŠKODA de productiecapaciteit van zowel auto’s als motoren in zijn hoofdfabriek aanzienlijk uitgebreid. Momenteel worden er per dag maximaal 2.300 motoren geassembleerd in Mladá Boleslav. Voor de motorenproductie zijn zo’n 1.400 werknemers verantwoordelijk. ŠKODA blijft investeren in de uitbreiding van motorenontwikkeling en –productie. In 2014 opende de onderneming zijn nieuwe motorencentrum. Het jaar erop startte de bouw van de uitbreiding die in maart 2017 operationeel moet zijn.

Naast motoren produceert ŠKODA versnellingsbakken voor zijn eigen modellen en de auto’s van zijn zustermerken. In Mladá Boleslav lopen de handgeschakelde MQ 100 en MQ 200 versnellingsbakken van de productielijnen, de DQ 200 direct-shift automaat wordt geproduceerd in Vrchlabí, waar de 1,5 miljoenste DSG recent een feit was.

Mijlpaal in motorenproductie ŠKODA in Mladá Boleslav

  • 1997: ŠKODA levert voor het eerst motoren aan de Volkswagen Group; de eerste is een 1.0-liter benzinemotor met 37 kW/50 pk voor de kleine auto’s van de groep
  • 2001: De productie van de 1.2 HTP uit de EA 111 familie start in Mladá Boleslav.
  • 2009: De EA 111 motorenfamilie wordt uitgebreid met de 1.2 TSI turbo benzinemotor.
  • 2012: In Mladá Boleslav begint de bouw van het motorencentrum. Het centrum herbergt 21 nieuwe motoren- en onderdelentestbanken en wordt in april 2014 geopend. De nieuwe EA 211 familie wordt geïntroduceerd in de vorm van een 1.2 TSI en 1.4 TSI.
  • 2014: De atmosferische 1.6 MPI en 1.0 MPI benzinemotoren vormen een uitbreiding op de EA 211 familie. De drie miljoenste 1.2 HTP-motor loopt van de lijn.
  • 2015: ŠKODA legt de basis voor de uitbreiding van het motorencentrum in Mladá Boleslav. Er worden 500.000 exemplaren van de EA 211 motorenfamilie gebouwd.
  • 2016: Volgende jubileum, een miljoen EA 211 motoren.
  • 2017: Productiestart geavanceerde EA 211 1.0 TSI driecilinder.