Leusden,
01
september
2016
|
20:18
Europe/Amsterdam

ŠKODA KODIAQ: de ruimste SUV in zijn klasse

  • KODIAQ markeert start omvangrijk SUV-offensief van ŠKODA
  • ŠKODA’s designtaal doorvertaald naar het SUV-segment
  • Zeer ruim interieur, grootste bagageruimte in zijn klasse, tot 2.065 liter
  • 4,70m lang, standaard met verstelbare achterstoelen, derde zitrij optie
  • Aanhangvermogen tot 2,5 ton, Tow Assist beschikbaar
  • Functioneel en praktisch dankzij tal van ‘Simply Clever’ features
  • Moderne rijassistentiesystemen die normaliter enkel in hogere klassen leverbaar zijn
  • Geavanceerde infotainmentsystemen, nieuwe connectiviteitsoplossingen
  • Vijf motoren, krachtige prestaties en zuinig
  • Handgeschakelde 6-bak, 6- en 7-traps DSG, voor- of vierwielaandrijving
  • Uitgebalanceerd chassis, Driving Mode Select en DCC-dempers optioneel

Met een lengte van 4,70 meter, maximaal zeven zitplaatsen en de grootste bagageruimte in zijn klasse is de ŠKODA KODIAQ de eerste grote SUV van ŠKODA. Het nieuwe model wordt begin 2017 leverbaar en onderscheidt zich door alle sterke punten van het merk: een karaktervol design, buitengewoon veel interieurruimte, praktische slimheid en innovatieve technologie die normaliter enkel in hogere klassen gevonden wordt. De ŠKODA KODIAQ markeert bovendien de start van ŠKODA’s omvangrijke SUV-offensief.

Exterieur
De ŠKODA KODIAQ is een echte allrounder: de SUV is zakelijk representatief, maar ook geschikt als gezinsauto en voor vrijetijd – en waagt zich uiteraard met gemak buiten de gebaande paden.

De belijning van de ŠKODA KODIAQ is precies en scherp. Dubbele horizontale lijnen aan de voorzijde symboliseren veiligheid en kracht. De brede, driedimensionale radiatorgrille is opvallend en zet het robuuste karakter kracht bij. De smalle, oplopende koplampen die naadloos overgaan in de radiatorgrille maken van de ŠKODA KODIAQ een onderscheidende auto. De twee dubbele koplampen zorgen gezamenlijk voor een pakkend front.

De lange wielbasis en korte overhangen duiden al op een ruim interieur. De wielkasten zijn ietwat hoekig, een belangrijk onderdeel van ŠKODA’s SUV designtaal. De achterlichten – met de voor ŠKODA typerende C-vorm – worden standaard geleverd met LED-verlichting. De KODIAQ biedt keuze uit 14 carrosseriekleuren: vier unilakkleuren en tien metallicvarianten. Uiterlijke verschillen zijn terug te voeren op de drie uitrustingsniveaus: Active, Ambition en Style.

Carrosserie
Met zijn forse afmetingen staat de ŠKODA KODIAQ aan de bovenzijde van de compacte klasse. Hij meet 4.697 mm in lengte, 1.882 mm in de breedte en is 1.676 mm hoog (inclusief dakrailing). De wielbasis is 2.791 mm. De KODIAQ is gebaseerd op het modulaire dwarsplatform (MQB) van de Volkswagen Group waarin een lichtgewicht constructie centraal staat. In combinatie met de TSI basismotor en voorwielaandrijving is het kentekengewicht van de grote SUV slechts 1.452 kg, of 1.540 kg met de 1.4 TSI-motor en vierwielaandrijving. De torsiestijfheid, productieprecisie, het rijcomfort en de botsveiligheid zijn eveneens uitstekend voor elkaar. Op het gebied van aerodynamica noteert de grote SUV een Cw-waarde van slechts 0,33.

Interieur
De grote interieurruimte is typerend voor ŠKODA. De KODIAQ is slechts 40 mm langer de ŠKODA Octavia, maar biedt voor het SUV-segment een bovengemiddeld ruim interieur. Het is 1.793 mm lang, de elleboogruimte bedraagt 1.527 mm voorin, achterin is dat 1.510 mm. De hoofdruimte bedraagt 1.020mm voorin en 1.014 mm achterin. De beenruimte achterin meet maximaal 104 mm.

De grote ronde klokken hebben een nauwgezet en duidelijk ontwerp. Het stuur is in verschillende varianten leverbaar, waarvan één verwarmd. Het optionele driezone Climatronic, dat zijn eigen bediening voor de achterpassagiers heeft, is nog zo’n feature die normaliter enkel in hogere klassen gevonden wordt. De elektromechanische parkeerrem wordt via een knop geactiveerd.

Tal van comfortvoorzieningen zijn beschikbaar voor de voorstoelen. Optioneel zijn deze te verwarmen, ventileren en elektrisch verstelbaar. Bij die laatste hoort ook een geheugenfunctie. De achterbank van de ŠKODA KODIAQ is in een 60:40 verhouding neerklapbaar, kan met 18 centimeter in lengterichting worden verschoven en de hoek van de rugleuning is individueel verstelbaar. Twee extra zitplaatsen op de derde rij zijn optioneel beschikbaar, waarmee de KODIAQ de eerste zevenpersoons auto van het merk is.

Als alternatief voor de standaard stoffen bekleding kan worden gekozen voor een stof/leer combinatie en voor leer of Alcantara, in vijf ontwerpen. In het donker verleent de optionele sfeerverlichting een extra individuele touch aan het interieur. De verlichting is in de portieren verwerkt en kan in tien verschillende kleuren worden ingesteld.

Bagageruimte
Met een inhoud van 720 tot 2.065 liter (met de achterbank neergeklapt) biedt de ŠKODA KODIAQ de grootste bagageruimte in zijn klasse. Wanneer de optionele neerklapbare passagiersstoel wordt aangevinkt, kan de SUV objecten tot een lengte van 2,80 meter herbergen. Een elektrisch bediende achterklep is als optie leverbaar en kan – als aanvullende optie – ook via een voetbeweging of een knop in het interieur worden geopend en gesloten. De ŠKODA KODIAQ met TDI/DSG/4×4 aandrijflijn kan een aanhanger met een gewicht tot 2,5 ton trekken. Een elektrisch inklapbare trekhaak is voor dit doel beschikbaar.

Simply Clever
De ‘Simply Clever’ features die voor de KODIAQ verkrijgbaar zijn, vormen een aanvullend bewijs dat ŠKODA altijd een beetje extra auto voor je geld biedt. Het gaat dan met name om praktische en handige zaken die bij dagelijks gebruik slim uitpakken. Een voorbeeld is de portierrandbescherming: dankzij voorgespannen veren komt die automatisch naar buiten wanneer het portier wordt geopend en voorkomt het systeem dat de metalen rand van het portier in aanraking komt met de muur van de garage of een andere auto. Elektrische kindersloten op de achterportieren, In-Car Communication en hoofdsteunen met slaapstanden zijn alle voor het eerst als optie beschikbaar in een ŠKODA. Al met al biedt de KODIAQ meer dan dertig ‘Simply Clever’ features, waarvan er zeven geheel nieuw zijn.

Rijassistentiesystemen
ŠKODA’s grote SUV krijgt een groot aanbod aan rijassistentiesystemen, waarvan er vele tot dusver alleen nog in hogere klassen te vinden waren. Sommige ervan zijn standaard, andere zijn optioneel.

Nieuw is Tow Assist: wanneer de ŠKODA KODIAQ een aanhanger trekt, neemt het systeem de besturing bij langzaam achteruitrijden over. Daarbij remt Manoeuvre Assist automatisch wanneer zich een obstakel achter de auto bevindt. Het systeem wordt aangestuurd via een verbeterde functie van de achterste parkeersensoren.

Het Area View systeem is eveneens nieuw voor ŠKODA. De surround view camera’s aan de voor- en achterzijde en in de buitenspiegels beschikken over groothoeklenzen en geven de directe omgeving rondom de auto weer op het scherm in het dashboard. Tot de mogelijkheden behoren een virtueel overzicht van bovenaf en 180 graden beelden van de gebieden voor en achter de auto. Daarmee wordt rijden in onoverzichtelijke situaties of in ruw terrein aanzienlijk eenvoudiger.

Front Assist inclusief City Emergency Brake is standaard en bespeurt met behulp van radar gevaarlijke situaties waarvan voetgangers of andere voertuigen vóór de auto deel uitmaken. Indien nodig waarschuwt het systeem de bestuurder en bedient het desgewenst gedeeltelijk of volledig de remmen. City Emergency Brake werkt tot 34 km/u. De optionele Predictive Pedestrian Protection vult Front Assist aan.

Adaptive Cruise Control (ACC) werkt eveneens op basis van radartechnologie en helpt de bestuurder een vaste snelheid en afstand tussen de ŠKODA en zijn voorganger te handhaven. Lane Assist, Blind Spot Detect en Rear Traffic Alert assisteren de bestuurder om binnen de rijbaanmarkeringen te blijven, maken het wisselen van rijbaan veiliger met behulp van radar aan de achterzijde en helpen bij achterwaartse parkeermanoeuvres. Wanneer de auto is uitgerust met Lane Assist, ACC en de DSG-transmissie, wordt de Traffic Jam Assist automatisch meegeleverd. Die handhaaft de snelheid en bedient de remmen in langzaam rijdend verkeer. Aanvullend blijft de auto bij snelheden tot 65 km/u binnen de rijbaanmarkeringen dankzij de Lane Assist functie.

Driver Alert herkent tekenen van vermoeidheid bij de bestuurder en adviseert vervolgens om een pauze te nemen. Emergency Assist, eveneens enkel in combinatie met de DSG-automaat, is een extra functie van de combinatie ACC/-Lane Assist. Mocht zich een situatie voordoen waarin de bestuurder zelf niet meer kan reageren, dan kan dat systeem de grote SUV tot stilstand brengen. Crew Protect Assist – beschikbaar in twee varianten – sluit de ramen en het sunroof en spant automatisch de gordels aan bij een naderend ongeval. Bij een botsing voorkomt de standaard Multi-Collision Brake ongecontroleerd doorschieten van de KODIAQ. Het camera-gestuurde Travel Assist met Traffic Sign Recognition geeft snelheidslimieten en andere verkeersborden weer als beelden op het infoscherm en op het navigatiesysteem.

ŠKODA Connect
Met de infotainmentsystemen en connectiviteitsoplossingen laat de KODIAQ zien hoe een SUV altijd online kan zijn. Met nieuwe, geavanceerde en innovatieve mobiele online diensten presenteert ŠKODA een nieuwe dimensie in navigatie, informatie en entertainment. Tegelijkertijd helpt ŠKODA Connect bij toegang op afstand en met assistentie. ŠKODA Connect bestaat uit twee categorieën: de Infotainment Online diensten leveren meer informatie en realtime navigatiedetails, terwijl Care Connect toegang op afstand en assistentie biedt.

Infotainment Online voorziet in online verkeersinformatie, die de verkeersdoorstroming op de gekozen route in realtime laat zien. De Google Earth diensten (beschikbaar voor het Columbus-systeem) integreert de route in een topografisch beeld van Google. Kaartupdates en brandstofprijzen, parkeerinformatie, online nieuws, weersvoorspellingen en ‘My Points of Interest’ completeren het infotainmentpakket. Infotainment Online diensten zijn gedurende het eerste jaar na aanschaf van een nieuwe auto gratis en zijn daarna tegen een vergoeding beschikbaar.

De Emergency Call na een ongeval is de belangrijkste feature van de Care Connect diensten. De Emergency Call (eCall) wordt direct naar een call center verstuurd wanneer een airbag wordt geactiveerd. Het systeem is standaard en maakt deel uit van de Care Connect services. Ook een waarschuwingsfunctie voor kleine ongevallen en een pechhulpoproep zijn inbegrepen. Proactive Service is eveneens onderdeel van de Care Connect diensten. Wanneer die wordt geactiveerd, wordt alle vereiste data voorafgaand aan een onderhoudsbeurt naar een garage verstuurd. De derde functie van Care Connect is Remote Access.

ŠKODA levert nu ook de ŠKODA Connect app, waarmee extra diensten toegankelijk zijn en kunnen worden bediend. Voor het eerst integreert de SmartLink all-in-one app in de ŠKODA KODIAQ ook SmartGate – naast de bestaande Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink™ mogelijkheden. Daarmee zijn alle populaire diensten beschikbaar in één enkele app: navigatiegegevens, muziek, nieuws en alle relevante voertuiggegevens via het infotainmentsysteem van de auto, voor alle uitvoeringen.

Infotainmentsystemen
De muziek- en infotainmentsystemen in de ŠKODA KODIAQ zijn voorzien van de allernieuwste technologie. Ze werken snel, hebben geavanceerde functies en interfaces en onderscheiden zich door een glazen touchscreen, wat betekent dat ze al reageren op de vingertop en niet enkel op druk. De basisfuncties zijn eenvoudig te bedienen via fysieke knoppen en draaiknoppen.

Het Swing infotainmentsysteem met 6,5 inch scherm is standaard. Het kan worden aangevuld met een smartphone Bluetooth-verbinding en ŠKODA SmartLink.

Het optionele Bolero infotainmentsysteem beschikt over een high-definition 8,0 inch aanraakscherm inclusief de In-Car Communication (ICC) functie. De handsfree microfoon versterkt daarbij de stem van de bestuurder naar de achterpassagiers via de speakers achterin.

Het Amundsen navigatie/infotainmentsysteem vertrouwt op de kwaliteiten van het Bolero-systeem inclusief navigatie en een speciale schermstand voor offroad rijden of voor manoeuvreren op krappe plekken.

Het topsysteem, het Columbus navigatiesysteem, voegt een 65 Gb flashgeheugen en een DVD-speler toe. Een optionele LTE-module zorgt voor een snelle internettoegang. Met behulp van de WLAN-hotsport (optie) kunnen de inzittenden hun mobiele apparaten gebruiken om te surfen, streamen en mailen.

Aantrekkelijke aanvullende componenten ronden het hardware-aanbod in de KODIAQ af: de Phonebox laadt een smartphone inductief op via de Qi-standaard en legt verbinding met de dakantenne, in beide gevallen draadloos. Het Canton Sound System vertrouwt op tien speakers inclusief een subwoofer en heeft een vermogen van 575 Watt. Optioneel kan de ŠKODA KODIAQ worden uitgerust met tablethouders achter de voorste hoofdsteunen. De apparaten kunnen worden opgeladen met behulp van 230V- en USB-aansluitingen.

Motoren
Vijf motoren – twee TDI’s en drie TSI’s – vormen bij de introductie het motorenaanbod voor de KODIAQ. Ze hebben een inhoud van 1,4 en 2,0 liter en vermogens die uiteenlopen van 92 kW/125 pk tot 140 kW/190 pk. De diesel- en benzinemotoren hebben alle directe inspuiting en turbotechnologie en voldoen aan de EU6 emissiestandaarden. Alle motoren hebben een Stop-Start systeem, remenergieterugwinning en een krachtig warmtemanagementsysteem, wat bijdraagt aan een laag brandstofverbruik, ondanks de krachtige prestaties.

De 2.0 TDI is beschikbaar in twee versies. De eerste levert 110 kW/150 pk en 340 Nm. De topversie is goed voor 140 kW/190 pk en geeft 400 Nm af aan de krukas. Gemiddeld verbruikt de basis-TDI 5,0 liter diesel (131 gram CO2/km) op 100 km. Met de sterkste diesel sprint de grote SUV in 8,6 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt hij een top van 210 km/u.

De benzineserie omvat twee 1.4 TSI-motoren en een 2.0 TSI. De instapversie genereert 92 kW/125 pk en 200 Nm aan trekkracht. Het NEDC-verbruik komt neer op 6,0 liter op 100 km, wat overeenkomt met 140 gram CO2/km. De sterkste 1.4-variant noteert 110 kW/150 pk en 250 Newtonmeter. Bij deze motor schakelt het ACT-systeem – Active Cylinder Technology – de tweede en derde cilinder tijdelijk uit bij deellast en lage toerentallen. De meest krachtige benzinemotor, de 2.0 TSI, heeft een nieuw verbrandingsproces voor een hogere efficiency. Het vermogen bedraagt 132 kW/180 pk bij 320 Nm aan maximumkoppel.

Transmissies
De ŠKODA KODIAQ is beschikbaar met diverse transmissietechnologieën. Afhankelijk van de motor is er een handgeschakelde zesversnellingsbak en 6- of 7-traps DSG-transmissies. De nieuwe 7-traps DSG debuteert bij ŠKODA. Het is een versnellingsbak die is ontworpen voor krachtige motoren met een trekkracht tot 600 Nm. De DSG-transmissie is zeer compact en voorziet in snelle en comfortabele gangwisselingen. De bestuurder kan de bak in de D- en S-standen automatisch laten schakelen, of hem handmatig bedienen via de versnellingspook of de stuurwielpaddels. Wanneer de Eco-stand wordt gekozen in de optionele Drive Mode Select en de bestuurder bij snelheden boven 20 km/u zijn voet van het gaspedaal haalt, wordt de aandrijving onderbroken, waarbij de KODIAQ overgaat in een vrijloop.

De twee topmotoren – de TDI met 140 kW/190 pk en de TSI met 132 kW/180 pk – worden gecombineerd met de 7-traps DSG met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. Deze combinatie is nieuw voor ŠKODA. De handgeschakelde 6-bak en de 6-traps DSG zijn de keuzeopties voor de 1.4 TSI met 110 kW/150 pk en vierwielaandrijving. Voorwielaandrijving wordt gecombineerd met de 6-traps DSG. De basisdiesel met vierwielaandrijving is er naar wens met de handgeschakelde zesversnellingsbak of de 7-traps DSG-automaat; de voorwielaangedreven versie wordt uitsluitend met de 7-traps DSG aangeboden. De basis-TSI is er met de manuele zesbak en voorwielaandrijving.

Het vierwielaandrijfsysteem met elektronische aansturing is beschikbaar voor de meeste motorvarianten. Het systeem staat garant voor een grote toename in tractie, stabiliteit en rijveiligheid, zelfs offroad. Het hart van de vierwielaandrijving is een elektronisch gestuurde lamellenkoppeling. Het systeem werkt intelligent en snel. Het stuurapparaat berekent continu de ideale aandrijfkracht voor de achteras. Gripverlies wordt vrijwel geëlimineerd door een controlesysteem reageert op de rijsituatie. Bij lagere toerentallen of een lage belasting loopt de aandrijving via de vooras, wat brandstof bespaart.

Chassis
De onderdelen van de MacPherson veerpoten zijn gedeeltelijk uit aluminium vervaardigd. De stalen vierlinks achteras absorbeert de langs- en dwarskrachten onafhankelijk van elkaar. De besturing, die gebruikmaakt van elektromechanische bekrachtiging, zorgt voor een precies contact met de weg en werkt in de ŠKODA KODIAQ nauw samen met diverse assistentiesystemen.

Bij de Active en Ambition uitrustingsniveaus staat de grote SUV van ŠKODA standaard op 17 inch wielen; 18 inch exemplaren zijn standaard voorbehouden aan de Style. De optielijst voorziet onder meer in gepolijste 19 inch velgen. De remmen – met grote geventileerde remschijven vóór – zijn sterk en stabiel. Bij snel genomen bochten laat het elektronische sperdifferentieel XDS+ - een functie van het Electronic Stability Control (ESC) – de handling bij zowel voorwiel- als vierwielaandrijving nog soepeler en veiliger verlopen.

Driving Mode Select is een optie voor de SUV. Het systeem biedt de bestuurder de keuze om de bediening van de motor, de DSG-transmissie, de stuurbekrachtiging, de airconditioning en andere systemen in de Normal-, Eco-, Sport- en Individual-stand aan te passen. De vierwielaangedreven versies hebben daarnaast ook een Snow-stand. Die past de bediening van het ABS, de ASR en ACC (indien aanwezig), evenals het motormanagementsysteem en de elektronisch gestuurde meerplatenkoppeling van de vierwielaandrijving aan aan gladde en besneeuwde wegen.

Adaptive Dynamic Chassis Control (DCC) is eveneens als optie verkrijgbaar en is geïntegreerd in de Driving Mode Select. Hier bedienen elektrische kleppen de functie van de schokdempers op basis van de actuele situatie. In combinatie met Driving Mode Select past het systeem zich aan aan de rijstijl van de bestuurder en manoeuvreert hem veilig over de weg. Bij de DCC kan de bestuurder kiezen uit drie opties: Comfort, Normal of Sport.

Bovendien blijft de ŠKODA KODIAQ doorgaan waar de geplaveide wegen eindigen. De Offroad-stand kan eenvoudig via een druk op een knop worden geselecteerd (optioneel voor de vierwielaangedreven versies in combinatie met Driving Mode Select). Daarbij passen het chassis, het motormanagement en de remmen zich speciaal aan voor gebruik in ruw terrein, vooral bij wegrijden, grip en afremmen. In deze stand helpt Hill Descent Assist de bestuurder om veilig steile afdalingen in ruw terrein te voltooien door waar nodig af te remmen.

download
skoda-kodiaq-driving-trailer.mp4