Leusden,
22
december
2015
|
13:00
Europe/Amsterdam

2015: ŠKODA viert jubileumjaar

ŠKODA viert dit jaar het 120-jarig bedrijfsbestaan en 110 jaar autoproductie. In 1905 presenteerden de grondleggers van ŠKODA, Václav Laurin en Václav Klement (L&K), hun eerste auto: de legendarische Voiturette A. De publicatie van de eerste officiële foto’s op 29 oktober 1905 in de ‘Allgemeinen Automobil-Zeitung’ wordt gezien als de geboortedatum van deze auto en van L&K als automerk. Dezelfde foto, aangevuld met extra details, werd eind 1905 ook gepubliceerd op de voorpagina van het Tsjechische weekblad 'Sport a Hry‘ ('Sport en Spel'). Bohemen werd hiermee één van de wiegen van de automobiel.

Na de Fluwelen Revolutie in 1989 had ŠKODA behoefte aan een sterke, strategische partner. De fusie met de Volkswagen Group in 1991 markeerde een beslissende stap om het merk uit te laten groeien tot één van de grootste succesverhalen uit de recente geschiedenis van de automobiel. Het grootste en mooiste bewijs hiervan is de verzesvoudiging van de ŠKODA verkopen tussen 1991 en 2014.

[timeline links op de infographic]
1865-2015 – 150 jaar sinds de geboorte van oprichter Václav Laurin
1895-2015 – 120-jarig bestaan van het bedrijf en start van fietsproductie
1905 -2015 – 110 jaar autoproductie
2015 – meer dan 17 miljoen auto’s geproduceerd

ŠKODA AUTO: wereldmerk en één van de vier langst bestaande automerken die nog steeds auto’s produceren.

EERSTE AUTO: VOITURETTE A MET 7 PK
De constructie van de Voiturette A volgde het toen moderne bouwprincipe met een motorradiator voor de motor en een hellende stuurkolom. Een watergekoelde 7 pk (5,2 kW) tweecilinder motor met een cilinderinhoud van 1.005 cm³ zorgde voor de aandrijving, goed voor een topsnelheid van ongeveer 40 km/h. De transmissie had drie versnellingen en één achteruit, de koppeling was bekleed met leder. De Voiturette A, waarvan L&K tenminste 44 exemplaren produceerde, woog ongeveer een halve ton.

VÁCLAV LAURIN27/09 1865 – 4/12 1935
Václav Laurin, Boheems mobiliteitspionier en één van de twee grondleggers van ŠKODA, zou op 27 september jongstleden 150 zijn geworden. Samen met zijn zakenpartner Václav Klement richtte hij in 1895 de voorganger van ŠKODA, Laurin & Klement (L&K) op. Hun slogan luidde: ”Alleen het beste is goed genoeg voor onze klanten.“ L&K bouwde aanvankelijk fietsen en motorfietsen en later, vanaf 1905, auto‘s. In 1925, - 90 jaar geleden - fuseerde L&K met ŠKODA, een motorenfabrikant uit Pilsen en destijds het grootste bedrijf in de Tsjechische republiek. Op 4 december was het 80 jaar geleden dat de beroemde Tsjechische ingenieur overleed.

WIST JE DAT...ŠKODA in 120 jaar tijd haar logo maar zes keer veranderde?

WIST JE DAT...ŠKODA AUTO ook succesvol was met het bouwen van vliegtuigmotoren? Het merk produceerde in de jaren 20 de L&K Lorraine Dietrich vliegtuigmotoren. Dit waren acht- en twaalfcilinders met vermogens van 400 en 450 pk. De twaalfcilinder was een meersterwerk. Deze W-motor met vier cilinders in drie rijen leverde zijn maximale vermogen al bij 1.850 toeren per minuut. De L&K vliegtuigmotoren waren onder meer te vinden in de Tsjechische vliegtuigen Letov S-12 en SB-16.

WIST JE DAT...ŠKODA altijd werd beschouwd als een technisch innovator? Exact 80 jaar geleden presenteerde ŠKODA het revolutionaire prototype 935, waarmee het merk zijn kennis en expertise in aerodynamica toonde. De auto, uitgerust met een boxermotor vóór de achteras, bevindt zich momenteel in de laatste fase van zijn restauratie.

ONTMOET DE HISTORIE in het ŠKODA MUSEUM in Mladá Boleslav. Dit kan ook online op http://museum.ŠKODA-auto.com